Blog

4 SEO versus Social: een centrale content aanpak


Een beetje achtergrondinformatie. Door de jaren heen zijn er vele studies gedaan naar de invloed van social media signalen op de organische rankings. De uitkomst van deze studies tonen vaak aan dat er een correlatie is tussen deze twee vakgebieden. Social media links zouden een ranking factor zijn: content met veel likes hebben betere organische posities. Toen deze mythe in 2010 steeds meer bekendheid kreeg heeft Matt Cutts (Google) hem ontkracht. Hij gaf destijds aan dat social media signalen géén invloed hebben op SEO. Vreemd genoeg geeft Google later weer aan dat ze wellicht aan het testen zijn met het waarderen van social media signalen. Deze signalen zouden ten slotte wel een goede representatie kunnen zijn van de kwaliteit van content. De testresultaten waren niet overtuigend: Matt Cutts geeft later nogmaals aan dat Facebook Likes geen effect hebben op de organische rankings. Wat overigens niet heeft geholpen bij het uit de wereld helpen van deze mythe: dezelfde Matt Cutts gaf in januari 2014 in een video aan dat Google social media sites indexeert zoals het alle andere websites indexeert. Wat kunnen we hiervan leren? Google neemt social media signalen dus nog niet mee als ranking factor voor de organische zoekresultaten. Je zou dus kunnen concluderen dat je je als SEO’er niet druk hoeft te maken over social media. Maar dát is net weer te kort door de bocht. Het gedrag van de consument is wel degelijk veranderd. Omdat Google geen waarde hecht aan social media signalen betekent dit niet dat jij dat ook niet hoeft te doen. Je bent namelijk een bedrijf met én voor klanten, je werkt niet voor Google. Social media heeft wel degelijk een toegevoegde waarde voor SEO, al is het géén directe ranking factor. De correlatie tussen social media en SEO? Beide kanalen zijn content-driven. Wanneer je je klant goed begrijpt en je content daarop afstemt, kun je dit zowel voor social media als SEO succesvol inzetten. Zet je klant centraal bij het creëren van content. Door een goede samenwerking tussen social media en SEO kun je je killer content op twee kanalen effectief verspreiden. Digital marketing draait tenslotte om de juiste persoon, met de juiste boodschap, op het juiste moment te bereiken. Waar social media en SEO elkaar helpen Inspiratie Social media zijn een uitstekende bron van inspiratie die je kunt gebruiken om je content te verbeteren. Google zegt zelf dat ze social media net zo crawlen als websites, gebruik deze platformen dan ook om je te laten inspireren voor nieuwe content. Kijk maar eens op bijvoorbeeld Facebook en Twitter. Waar praat de doelgroep over? Welke termen gebruiken ze? Welke vragen hebben ze? Gebruik dus niet alleen de keywordplanner om te ontdekken welke zoekwoorden interessant zijn. Verspreiding Heb je goede content geschreven maar komt er geen verkeer naar je site? Social media is een goede manier om de content onder de aandacht te brengen van je doelgroep. Door je content te posten op je social media kanalen, krijgen meer mensen deze content te zien en zal het meer verkeer opleveren. Bovendien bereik je dan ook mensen die je merk al kennen en blijf je langer top-of-mind. Een verhoging van je brand awareness dus. Indexatie Wanneer je nieuwe content op je website plaatst is dit niet direct zichtbaar in de zoekresultaten. Zoekmachines moeten daarvoor eerst de content gevonden hebben. Door meer externe backlinks naar je content te laten leiden is de kans groter dat crawlers de content vinden. Het delen van je content via social media (= externe link) kan dus helpen je content sneller in de zoekresultaten te krijgen. Relatiemanagement Hoe groter je podium, hoe meer exposure. Wanneer je je content via social media verspreid is de kans groter dat een externe bron het oppikt en jouw content gebruikt op een andere site. Dit draagt bij aan je autoriteit d.m.v. backlinks. Linkbuilding lijkt daarmee tegenwoordig meer op PR dan op het ouderwets ‘linkjes ruilen’. Kijk hier naar partijen die je content oppakken en verder kunnen verspreiden. Audience data De audience data die wordt verzameld op de verschillende platformen kunnen interessante inzichten opleveren. Zo kan de data van het organische verkeer in Analytics al een goede stap zijn om je eerste social media campagne beter te definiëren. Waarom breed inzetten als je al weet welke interesses je meest converterende doelgroep heeft? De doelgroep die je voor ogen hebt voor je content hoeft niet de doelgroep zijn die voor de meeste engagement zorgt. Social media rankings Social media sites worden net zoals alle andere sites gecrawld. Indien relevant zal social media content ook zichtbaar zijn in de organische resultaten. Dit is voornamelijk het geval bij branded keywords. Ook Google+ posts ranken in de zoekresultaten van Google en zorgen voor gepersonaliseerde resultaten met een hogere lokale zichtbaarheid door de hogere relevantie. Bruggen bouwen Het moge duidelijk zijn dat een goede samenwerking tussen SEO en Social media veel voordelen met zich meebrengt. Helaas komt het vaak voor dat bij grotere bedrijven de marketing disciplines in silo’s te werk gaan en weinig met elkaar communiceren. Een centrale content aanpak kan helpen deze eilanden bij elkaar te brengen. Door je doelgroep daarbij centraal te stellen en niet de platformen, vergroot je ook nog eens je engagement.

4 SEO versus Social: een centrale content aanpak
Beoordeel de informatie van deze pagina

Volgende blog: De nieuwe Europese privacy wetgeving (AVG)