Blog

De nieuwe Europese privacy wetgeving (AVG)

De nieuwe privacywet Algemene Verordening Gegevensbescherming gaat vanaf 25 mei naar verwachting voor heel wat opschudding zorgen. De wet heeft gevolgen voor iedereen die te maken heeft met persoonlijke gegevens van klanten. Of u nu bij een advocatenkantoor, een tandartspraktijk of een online marketing bedrijf werkzaam bent, het is van belang dat de AVG wet goed nageleefd wordt.

Wat houdt de AVG wet precies in?
De nieuwe privacy wetgeving zorgt ervoor dat consumenten beter beschermd zijn en meer controle over hun persoonsgegevens hebben. Momenteel is het vaak onduidelijk welke data bedrijven opslaan en gebruiken. De AVG wet moet hier verandering in brengen in alle Europese landen. Dit klinkt natuurlijk als een goede verbetering, maar wat betekent dit concreet voor uw bedrijf? De nieuwe wet verplicht bedrijven om geheel transparant te zijn met betrekking tot het gebruik van  persoonlijke gegevens. Om in de toekomst persoonlijke data te mogen verwerken is het noodzakelijk om hier eerst toestemming voor te vragen. Pas op het moment dat een bezoeker de condities accepteert kan hij of zij de website bekijken en eventueel een aankoop doen.

Hieronder zetten we de belangrijkste veranderingen op een rij:

1. Toestemming noodzakelijk door een actieve handeling

Ook nu maken veel websites al gebruik van cookies. Het is echter vaak onduidelijk wat er precies met de gegevens gebeurt en tot welke gegevens de organisatie toegang heeft. Met de ingang van de nieuwe wet is het van belang dat bedrijven duidelijk aangeven welke persoonlijke data wordt gebruikt en wat hier precies mee gebeurt. Consumenten worden vervolgens gevraagd om toestemming te geven door per stukje tekst een vinkje aan te klikken. Deze actieve handeling wordt vanaf 25 mei 2018 verplicht.

2. Nieuwe rechten van consumenten

Een andere verandering is dat consumenten meer inzicht krijgen in de persoonlijke gegevens die bekend zijn bij bedrijven.  Op deze manier kunnen klanten deze gegevens altijd inzien, controleren en  wijzigen. Deze rechten hadden consumenten tot op heden nog niet. Wanneer u bijvoorbeeld gebruik maakt van e-mail marketing is het belangrijk dat klanten via een link alle gegevens kunnen bekijken of zelf kunnen verwijderen.

3. Uitzonderingen

Zoals altijd zijn er uitzonderingen op de regel. Zo hoeven bedrijven geen toestemming te vragen om persoonsgegevens te verwerken als bezoekers een aankoop doen op de website. Bij een verkoopovereenkomst is hier namelijk een rechtmatige reden voor. Het is aan te raden om op te zoeken welke regels precies van toepassing zijn op de branche waar u werkzaam in bent.

Boetes
Als ondernemer moet u aan kunnen tonen dat alle bezoekers van uw website toestemming hebben gegeven, waarvoor de consumenten toestemming hebben gegeven, aan welke bedrijven deze toestemming is gegeven, en wanneer de gebruikers toestemming hebben gegeven. Op het moment dat u niet kunt bewijzen dat een bezoeker toestemming heeft gegeven loopt u het risico op een flinke boete. Het is erg belangrijk om na te gaan wat de AVG wet precies inhoudt voor uw organisatie. De boetes kunnen namelijk oplopen tot 4% van de totale jaaromzet van een bedrijf. Zorg er daarom voor dat uw website aan alle nieuwe eisen voldoet.

Gevolgen voor online marketing
De nieuwe AVG wet heeft ook gevolgen voor online marketing bedrijven. Zo is het belangrijk om bij een e-mail marketing campagne de ontvanger niet alleen de mogelijkheid te bieden om zich uit te schrijven maar ook om hem of haar te voorzien van een link om alle persoonlijke gegevens te verwijderen. Het is belangrijk om volledig transparant te zijn. Bovendien ontstaan er nieuwe uitdagingen met betrekking tot dataverzameling en het analyseren van gegevens. Online marketeers proberen de customer journey in kaart te brengen door individuele gebruikers te tracken en consumenten gedrag in de gaten te houden. Dit wordt echter een stuk lastiger door de nieuwe AVG wet omdat hier ook toestemming voor nodig is. Het is straks verplicht om over een https te beschikken wanneer u een nieuwsbrief of offerteaanvraag wilt versturen. Tenslotte wordt het een uitdaging om consumenten via een remarketing campagne nogmaals te bereiken. Dit kan zorgen voor veel technische problemen omdat het lastig is om 1 persoon uit te sluiten van een doelgroep/ targeting lijst.

Al met al is het belangrijk om na te gaan wat de veranderingen voor uw bedrijf inhouden. Voorkom een boete door te controleren of uw website aan alle voorwaarden van de AVG wet voldoet. Bij E-conomy beantwoorden we graag uw vragen.

 

De nieuwe Europese privacy wetgeving (AVG)
Beoordeel de informatie van deze pagina

Volgende blog: 3 belangrijke online marketing trends van 2018