Blog

SEO versus Social: een centrale content aanpak

De invloed van social media is de laatste jaren vele malen groter geworden in ons dagelijkse leven. We consumeren massaal social media content. We liken, sharen, reageren, op een zeer organische manier, namelijk vrije wil. Soms wordt er ook wel gedacht dat social media een (grote) invloed heeft op de SEO prestaties. Maar is dit echt zo? Jeff Ferguson (20 jaar werkzaam in de Search wereld) gaf recent duidelijk antwoord op deze vraag: “Social media has no influence on search rankings. At all. Period.”

Een beetje achtergrondinformatie. Door de jaren heen zijn er vele studies gedaan naar de invloed van social media signalen op de organische rankings. De uitkomst van deze studies tonen vaak aan dat er een correlatie is tussen deze twee vakgebieden. Social media links zouden een ranking factor zijn: content met veel likes hebben betere organische posities.

Toen deze mythe in 2010 steeds meer bekendheid kreeg heeft Matt Cutts (Google) hem ontkracht. Hij gaf destijds aan dat social media signalen géén invloed hebben op SEO. Vreemd genoeg geeft Google later weer aan dat ze wellicht aan het testen zijn met het waarderen van social media signalen. Deze signalen zouden ten slotte wel een goede representatie kunnen zijn van de kwaliteit van content.

De testresultaten waren niet overtuigend: Matt Cutts geeft later nogmaals aan dat Facebook Likes geen effect hebben op de organische rankings. Wat overigens niet heeft geholpen bij het uit de wereld helpen van deze mythe: dezelfde Matt Cutts gaf in januari 2014 in een video aan dat Google social media sites indexeert zoals het alle andere websites indexeert.

Wat kunnen we hiervan leren?

Google neemt social media signalen dus nog niet mee als ranking factor voor de organische zoekresultaten. Je zou dus kunnen concluderen dat je je als SEO’er niet druk hoeft te maken over social media.

Maar dát is net weer te kort door de bocht.

Het gedrag van de consument is wel degelijk veranderd. Omdat Google geen waarde hecht aan social media signalen betekent dit niet dat jij dat ook niet hoeft te doen. Je bent namelijk een bedrijf met én voor klanten, je werkt niet voor Google. Social media heeft wel degelijk een toegevoegde waarde voor SEO, al is het géén directe ranking factor.

De correlatie tussen social media en SEO? Beide kanalen zijn content-driven. Wanneer je je klant goed begrijpt en je content daarop afstemt, kun je dit zowel voor social media als SEO succesvol inzetten.

Zet je klant centraal bij het creëren van content. Door een goede samenwerking tussen social media en SEO kun je je killer content op twee kanalen effectief verspreiden. Digital marketing draait tenslotte om de juiste persoon, met de juiste boodschap, op het juiste moment te bereiken.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam a justo pulvinar, mattis metus eu, pellentesque tortor. Mauris accumsan fermentum ante. Phasellus eu enim feugiat neque porttitor interdum ac et velit.

Waar social media en SEO elkaar helpen

Inspiratie

Social media zijn een uitstekende bron van inspiratie die je kunt gebruiken om je content te verbeteren. Google zegt zelf dat ze social media net zo crawlen als websites, gebruik deze platformen dan ook om je te laten inspireren voor nieuwe content. Kijk maar eens op bijvoorbeeld Facebook en Twitter. Waar praat de doelgroep over? Welke termen gebruiken ze? Welke vragen hebben ze? Gebruik dus niet alleen de keywordplanner om te ontdekken welke zoekwoorden interessant zijn.

Verspreiding

Heb je goede content geschreven maar komt er geen verkeer naar je site? Social media is een goede manier om de content onder de aandacht te brengen van je doelgroep. Door je content te posten op je social media kanalen, krijgen meer mensen deze content te zien en zal het meer verkeer opleveren. Bovendien bereik je dan ook mensen die je merk al kennen en blijf je langer top-of-mind. Een verhoging van je brand awareness dus.

Indexatie

Wanneer je nieuwe content op je website plaatst is dit niet direct zichtbaar in de zoekresultaten. Zoekmachines moeten daarvoor eerst de content gevonden hebben. Door meer externe backlinks naar je content te laten leiden is de kans groter dat crawlers de content vinden. Het delen van je content via social media (= externe link) kan dus helpen je content sneller in de zoekresultaten te krijgen.

1 SEO versus Social: een centrale content aanpak
Beoordeel de informatie van deze pagina

Volgende blog: 4 SEO versus Social: een centrale content aanpak